Uppgiften att göra en kortfilm av de filmsekvenser vi filmade tillsammans för två veckor sedan påbörjades redan någon dag efter. Kortfilmen kan göras i olika filmredigeringsprogram. Jag hade börjat redigera filmen i Moviemaker när jag blev nyfiken på hur det skulle vara att arbeta i iMovie.
Jag började göra motsvarigheten till min film i iMovie men stötte på lite problem av teknisk karaktär på vägen. Tiden är dyrbar och ganska knapp så jag slutförde aldrig filmen i det programmet. När nästa tillfälle ges ska jag arbeta i iMovie. Jag tänkte det kunde vara bra att få kunskap om de två kanske vanligaste filmredigerarprogrammen när jag ska arbeta med eleverna i skolan.
Storyboarden ligger färdig bredvid mig på skrivbordet när jag redigerar. Vi fick med oss många filmsekvenser hem som ska passa in i storyn. Det gäller att välja och tolka någorlunda rätt efter de tankar vi i gruppen kommit fram till. Jag tycker vi har fått till dramaturgin i berättelsen på ett enkelt och bra sätt. I början av filmen presenteras miljö, karaktären och grundförutsättningarna för det som ska hända. Därefter hamnar vi i/på "Point of no return" som måste få en lösning. I kortfilm behandlas endast ett eller ett fåtal "problem". Premissen i vår kortfilm är baserat på ett sunt miljötänkande.
När jag startar arbetet i Moviemaker är det svårt att begränsa sig och filmen blir ganska lång. Men efter ett tag blir jag tuffare och redigerar hej vilt. Provar effekter och övergångar.
Tagningarna är ganska hastigt filmade och det löser jag genom att sänka hastigheten på klippen. Jag tar bort allt ljud men behåller det viktiga skrattet som ska ingå i filmen. Jag lyssnar till olika musikfiler i Multimediabyrån och blir imponerad över antalet att välja mellan. Jag minns att Errol sa under lektionen att det är EN person som gjort/komponerat alla musikfiler! Jag har svårt att välja men hittar slut ett som jag fastnar för.
Filmen är mycket snart färdig att visas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar